top of page

Hösten med Stockholms domkyrkokör bjuder på Sir John Rutter i egen hög person, Händels Messias och festlig Nelsonmässa vid nyår. Välkommen!

Program
 

rep_mats_fredrik.jpeg

Följ oss på Facebook för att få reda på ev. ändringar och nya konserter.

Följ Stockholms domkyrkokör på Facebook

Save the date!

Lördag 29 november kl 16.00 

Söndag 30 november  kl 16.00 

Storkyrkan

​G. F. Händel:

Messias

Stockholms domkyrkokör

Kathrin Lorenzen sopran

Ann Hallenberg alt

Carl Unander-Scharin tenor

Karl-Magnus Fredriksson bas

Orpheus barock

Johan Hammarström dirigent

Söndag 26 oktober kl 16.00 | Storkyrkan

Requiem with Rutter

Stockholms domkyrkokör

Kathrin Lorenzen, sopran

Kammarorkester

Sir John Rutter, dirigent

Johan Hammarström, dirigent

 

Konsertlängd 1 h 10 minuter

Biljetter på Nortic

 

Program

John Rutter – Requiem

Fartein Valen – Der 121 Psalm

 

Sir John Rutter återvänder till Storkyrkan för att själv dirigera sitt älskade Requiem – ett av vår tids mest uppskattade körverk. Tillsammans med Stockholms domkyrkokör, kammarorkester och solist bjuder han på en afton där ljus och tröst står i centrum. Rutters Requiem, komponerat 1985, är en gripande och vacker tolkning av den traditionella dödsmässan. Med sina lyriska melodier och varma harmonier har verket blivit en modern klassiker och älskas av både körsångare och publik världen över. Musiken bjuder på både stilla reflektion och hoppfullt ljus, där texter ur den latinska mässan och bibeln vävs samman till en helhet som berör på djupet.

I samma konsert klingar Fartein Valens stämningsfulla tonsättning av Psalm 121 – ”Jag lyfter mina ögon upp till bergen”. Den norske tonsättaren Valen fångar psalmens trösterika budskap i ett uttrycksfullt och innerligt tonspråk.

Efter den stora succén med ”Christmas with Rutter” är det med stor glädje och förväntan Stockholms domkyrkokör åter samarbetar med Sir John Rutter. En kväll där musikens kraft får bära hopp, ljus och tröst genom både Rutters och Valens mästerverk.

--------

 

Fredag 28 november kl 18.00 | Storkyrkan

Messias – Sing-along

Stockholms domkyrkokör

Orfeus Barock Stockholm

Johan Hammarström, dirigent

 

Program

Georg Friedrich Händel – Messias (höjdpunkter ur verket)

 

Konsertlängd 1 h 30 minuter

Biljetter på Nortic

 

Upplev den mäktiga känslan av att vara en del av Händels odödliga verk Messias i Storkyrkan! Denna sing-a-long-version erbjuder dig chansen att stå mitt i musiken och låta din röst bli en del av ett kraftfullt kollektiv. Inspirerade av Royal Albert Halls årliga tradition bjuder vi in alla körsångare – amatörer som proffs – att tillsammans med orkester, solister och dirigent skapa en oförglömlig musikupplevelse.

Messias har framförts i Storkyrkan i nästan ett sekel och är en av de starkaste musikaliska traditionerna vi har. Nu är det din tur att delta i detta levande kulturarv. Ta med din egen not och sjung med i de storslagna körsatserna – från det majestätiska Hallelujakören till de ömsinta tonerna av For unto us a child is born. Ingen förkunskap krävs, bara kärleken till musiken och viljan att sjunga!

Kom och upplev kraften av Händels mästerverk – tillsammans gör vi musikhistorien levande!

--------

 

Lördag 29 november kl 16.00 | Storkyrkan

Söndag 30 november kl 16.00 | Storkyrkan

G.F. Händel Messias

Stockholms domkyrkokör

Kathrin Lorenzen, sopran

Ann Hallenberg, alt

Carl Unander-Scharin, tenor

Karl-Magnus Fredriksson, bas

Orfeus Barock Stockholm

Johan Hammarström, dirigent

 

Program

Georg Friedrich Händel – Messias

 

Konsertlängd 3 h (inkl. paus)

Biljetter på Nortic 370–100 kr

 

Georg Friedrich Händels storslagna oratorium Messias hör till världens mest kända och framförda verk och består av ett pärlband av praktfulla körsatser och utsökta arior. Texten till denna berömda barockkomposition är hämtad ur Bibeln och beskriver drömmen om Messias ankomst och människans frälsning. Verket komponerades under endast tre veckor och blev en omedelbar succé när det uppfördes första gången år 1742 vid en välgörenhetskonsert i Dublin.

Händel bearbetade själv verket flera gånger och på 1780-talet arrangerade Mozart om musiken. Så småningom tog Messias hela världen med storm och på 1800-talet blev det även i Sverige en självklar jultradition att framföra det energiska verket, i vilket särskilt den medryckande Hallelujakören bäddar för garanterad julstämning.

Kungliga Teatern inledde Storkyrkans Messiastradition 1928. År 1977 övertog Storkyrkans kör och medlemmar ur Sveriges Radios Symfoniorkester traditionen fram till 2010. Idag framför vi Messias med både högtidlighet och det lekfulla musicerande som kännetecknade Händel och hans tid. I 98 år har Messias ljudit under Storkyrkans valv.

--------

 

Nyårsafton 31 december kl 16.00  |  Storkyrkan

Nyårsdagen 1 januari 2026 kl 16.00  |  Storkyrkan

Nyårskonsert

Stockholms domkyrkokör

Astrid Söderbergh Widding, nyårstalare

Klara Ek, sopran

Maria Forsström, alt

Carl Unander-Scharin, tenor

Lars Arvidson, bas

Orpheus barock

Mattias Wager, orgel

Johan Hammarström, dirigent

 

Program

William Crotch – Organ Concert A-dur

Jonathan Dove – Ring out, wild bells

Wilhelm Stenhammar – Sverige

Joseph Haydn – Missa in angustiis (»Nelsonmässan«)

 

Konsertlängd 1 h 30 minuter

Biljetter på Nortic 370—100 kr

 

I Storkyrkans majestätiska valv samlas vi för att avsluta det gamla och välkomna det nya.

Astrid Söderbergh Widding, rektor för Stockholms universitet fram till sommaren 2025 och blivande verkställande ledamot i Wallenbergstiftelserna, ger ett nyårstal som väver samman kunskap och vision. Hennes erfarenhet från akademin och framtida roll som en av Sveriges mest inflytelserika forskningsstödjare formar en berättelse om samhällsengagemang och hoppets kraft.

Konserten inleds med William Crotchs Organ Concert i A-dur, där barockens festliga toner får kyrkans orgel att vibrera av liv. Jonathan Doves The Passing of the Year tar därefter vid – en hyllning till tidens gång där körens röster väver samman melankoli och optimism. Verkets avslutande del, Ring out, wild bells, tonsätter Tennysons berömda dikt Ring, klocka ring, samma ord som sedan decennier reciteras vid Skansens nyårsfirande. Wilhelm Stenhammars Sverige blir en patriotisk paus, en hymn om nationell identitet som påminner om gemenskapens betydelse. Avslutningen tillhör Joseph Haydns Missa in angustiis (Nelsonmässan), skriven under politiska oroligheter men genomsyrad av triumf – trumpetfanfarer och en jublande Dona nobis pacem symboliserar hoppets segervisshet.

Det är i tonernas och ordens mellanrum som framtiden växer fram – en påminnelse om att varje nytt år bär på både det som varit och det som kan bli.

© 2025 Stockholms domkyrkokör.

bottom of page