
Hösten med Stockholms domkyrkokör bjuder på Sir John Rutter i egen hög person, Händels Messias och festlig Nelsonmässa vid nyår. Välkommen!
Program

Följ oss på Facebook för att få reda på ev. ändringar och nya konserter.
Save the date!
Lördag 29 november kl 16.00
Söndag 30 november kl 16.00
Storkyrkan
G. F. Händel:
Messias
Stockholms domkyrkokör
Kathrin Lorenzen sopran
Ann Hallenberg alt
Carl Unander-Scharin tenor
Karl-Magnus Fredriksson bas
Orpheus barock
Johan Hammarström dirigent
Söndag 26 oktober kl 16.00 | Storkyrkan
Requiem with Rutter
Stockholms domkyrkokör
Kathrin Lorenzen, sopran
Kammarorkester
Sir John Rutter, dirigent
Johan Hammarström, dirigent
Konsertlängd 1 h 10 minuter
Biljetter på Nortic
Program
John Rutter – Requiem
Fartein Valen – Der 121 Psalm
Sir John Rutter återvänder till Storkyrkan för att själv dirigera sitt älskade Requiem – ett av vår tids mest uppskattade körverk. Tillsammans med Stockholms domkyrkokör, kammarorkester och solist bjuder han på en afton där ljus och tröst står i centrum. Rutters Requiem, komponerat 1985, är en gripande och vacker tolkning av den traditionella dödsmässan. Med sina lyriska melodier och varma harmonier har verket blivit en modern klassiker och älskas av både körsångare och publik världen över. Musiken bjuder på både stilla reflektion och hoppfullt ljus, där texter ur den latinska mässan och bibeln vävs samman till en helhet som berör på djupet.
I samma konsert klingar Fartein Valens stämningsfulla tonsättning av Psalm 121 – ”Jag lyfter mina ögon upp till bergen”. Den norske tonsättaren Valen fångar psalmens trösterika budskap i ett uttrycksfullt och innerligt tonspråk.
Efter den stora succén med ”Christmas with Rutter” är det med stor glädje och förväntan Stockholms domkyrkokör åter samarbetar med Sir John Rutter. En kväll där musikens kraft får bära hopp, ljus och tröst genom både Rutters och Valens mästerverk.
--------
Fredag 28 november kl 18.00 | Storkyrkan
Messias – Sing-along
Stockholms domkyrkokör
Orfeus Barock Stockholm
Johan Hammarström, dirigent
Program
Georg Friedrich Händel – Messias (höjdpunkter ur verket)
Konsertlängd 1 h 30 minuter
Biljetter på Nortic
Upplev den mäktiga känslan av att vara en del av Händels odödliga verk Messias i Storkyrkan! Denna sing-a-long-version erbjuder dig chansen att stå mitt i musiken och låta din röst bli en del av ett kraftfullt kollektiv. Inspirerade av Royal Albert Halls årliga tradition bjuder vi in alla körsångare – amatörer som proffs – att tillsammans med orkester, solister och dirigent skapa en oförglömlig musikupplevelse.
Messias har framförts i Storkyrkan i nästan ett sekel och är en av de starkaste musikaliska traditionerna vi har. Nu är det din tur att delta i detta levande kulturarv. Ta med din egen not och sjung med i de storslagna körsatserna – från det majestätiska Hallelujakören till de ömsinta tonerna av For unto us a child is born. Ingen förkunskap krävs, bara kärleken till musiken och viljan att sjunga!
Kom och upplev kraften av Händels mästerverk – tillsammans gör vi musikhistorien levande!
--------
Lördag 29 november kl 16.00 | Storkyrkan
Söndag 30 november kl 16.00 | Storkyrkan
G.F. Händel Messias
Stockholms domkyrkokör
Kathrin Lorenzen, sopran
Ann Hallenberg, alt
Carl Unander-Scharin, tenor
Karl-Magnus Fredriksson, bas
Orfeus Barock Stockholm
Johan Hammarström, dirigent
Program
Georg Friedrich Händel – Messias
Konsertlängd 3 h (inkl. paus)
Biljetter på Nortic 370–100 kr
Georg Friedrich Händels storslagna oratorium Messias hör till världens mest kända och framförda verk och består av ett pärlband av praktfulla körsatser och utsökta arior. Texten till denna berömda barockkomposition är hämtad ur Bibeln och beskriver drömmen om Messias ankomst och människans frälsning. Verket komponerades under endast tre veckor och blev en omedelbar succé när det uppfördes första gången år 1742 vid en välgörenhetskonsert i Dublin.
Händel bearbetade själv verket flera gånger och på 1780-talet arrangerade Mozart om musiken. Så småningom tog Messias hela världen med storm och på 1800-talet blev det även i Sverige en självklar jultradition att framföra det energiska verket, i vilket särskilt den medryckande Hallelujakören bäddar för garanterad julstämning.
Kungliga Teatern inledde Storkyrkans Messiastradition 1928. År 1977 övertog Storkyrkans kör och medlemmar ur Sveriges Radios Symfoniorkester traditionen fram till 2010. Idag framför vi Messias med både högtidlighet och det lekfulla musicerande som kännetecknade Händel och hans tid. I 98 år har Messias ljudit under Storkyrkans valv.
--------
Nyårsafton 31 december kl 16.00 | Storkyrkan
Nyårsdagen 1 januari 2026 kl 16.00 | Storkyrkan
Nyårskonsert
Stockholms domkyrkokör
Astrid Söderbergh Widding, nyårstalare
Klara Ek, sopran
Maria Forsström, alt
Carl Unander-Scharin, tenor
Lars Arvidson, bas
Orpheus barock
Mattias Wager, orgel
Johan Hammarström, dirigent
Program
William Crotch – Organ Concert A-dur
Jonathan Dove – Ring out, wild bells
Wilhelm Stenhammar – Sverige
Joseph Haydn – Missa in angustiis (»Nelsonmässan«)
Konsertlängd 1 h 30 minuter
Biljetter på Nortic 370—100 kr
I Storkyrkans majestätiska valv samlas vi för att avsluta det gamla och välkomna det nya.
Astrid Söderbergh Widding, rektor för Stockholms universitet fram till sommaren 2025 och blivande verkställande ledamot i Wallenbergstiftelserna, ger ett nyårstal som väver samman kunskap och vision. Hennes erfarenhet från akademin och framtida roll som en av Sveriges mest inflytelserika forskningsstödjare formar en berättelse om samhällsengagemang och hoppets kraft.
Konserten inleds med William Crotchs Organ Concert i A-dur, där barockens festliga toner får kyrkans orgel att vibrera av liv. Jonathan Doves The Passing of the Year tar därefter vid – en hyllning till tidens gång där körens röster väver samman melankoli och optimism. Verkets avslutande del, Ring out, wild bells, tonsätter Tennysons berömda dikt Ring, klocka ring, samma ord som sedan decennier reciteras vid Skansens nyårsfirande. Wilhelm Stenhammars Sverige blir en patriotisk paus, en hymn om nationell identitet som påminner om gemenskapens betydelse. Avslutningen tillhör Joseph Haydns Missa in angustiis (Nelsonmässan), skriven under politiska oroligheter men genomsyrad av triumf – trumpetfanfarer och en jublande Dona nobis pacem symboliserar hoppets segervisshet.
Det är i tonernas och ordens mellanrum som framtiden växer fram – en påminnelse om att varje nytt år bär på både det som varit och det som kan bli.